poniedziałek, 9 marca 2020

W wielkim mieście (1)

"Jelenia Góra (łac. Cervimontium, Mons Cervi, niem. Hirschberg im Riesengebirge, cz. Jelení Hora, dawniej Hiršberk, Hornšperk) – miasto na prawach powiatu w południowo-zachodniej Polsce, w województwie dolnośląskim, w śródgórskiej Kotlinie Jeleniogórskiej, nad rzeką Bóbr. Miasto jest również siedzibą powiatu jeleniogórskiego, Zarządu Karkonoskiego Parku Narodowego oraz polską stolicą Euroregionu Nysa. 
Historyczne miasto leży na Dolnym Śląsku. Jelenia Góra uzyskała lokację miejską przed 1281 rokiem. Jelenia Góra była stolicą województwa jeleniogórskiego w latach 1975–1998. Obecnie ma status miasta na prawach powiatu. 
Jelenia Góra liczy 80 325 mieszkańców i jest czwartym pod względem liczby ludności (po Wrocławiu, Wałbrzychu i Legnicy) miastem w województwie dolnośląskim. Miasto razem z 18 okolicznymi gminami podpisało w dniu 6 maja 2015 porozumienie na podstawie którego powołano Aglomerację Jeleniogórską liczącą 209 000 mieszkańców." (źródło: Wikipedia)

Tyle tytułem wstępu. A teraz zapraszam Was na wycieczkę po tym górskim mieście.
Startujemy oczywiście z dworca kolejowego.


Podążamy ulicą 1 Maja w kierunku Starego Miasta. Prowadzi nas zielony szlak, zresztą już z daleka widać wieże kościołów i charakterystyczne dachy Starówki, które widać już też z pociągu.


I już na Starówce.
Zobaczcie jaki fajny dach nad wejściem do Jeleniogórskiego Centrum Kultury.


Następnym punktem jest Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego.
"Z lat 1709-1718 – największa świątynia w mieście, może w nim zasiąść 4020 osób, a drugie tyle zmieści się na stojąco. Zbudowany w latach 1709–1718 w wyniku zmuszenia cesarza austriackiego przez króla szwedzkiego Karola XII do wyrażenia zgody na budowę przez protestantów sześciu tzw. „kościołów łaski”. Od 1957 r. jest kościołem katolickim, a zarazem garnizonowym. Nad główną kopułą góruje wysoka na 66 m wieża. Jako jeden z niewielu kościołów na świecie posiada organy umieszczone za ołtarzem, a nie nad wejściem głównym." (Źródło : Wikipedia)


Dziedziniec.


Drogowskaz.


Nie przepadam za sztuką sakralna i zwiedzaniem kościołów, więc do środka nie weszłam. Ale w parku otaczającym kościół można spędzić co najmniej godzinę na oglądaniu wszystkiego.


I spacerowaniu uroczymi alejkami.


Można również przysiąść na ławeczce.
Co też uczyniłam i zjadłam drugie śniadanie. :)

23 komentarze:

  1. wprawdzie jeszcze do Centrum nie wjechałam ale spodziewam się, że jest w moim rodzinnie dolnośląskim klimacie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest urocze, ja byłam zachwycona za pierwszym razem i tak mi zostało. :)

      Usuń
  2. Raz byłam w tamtych okolicach ♥

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja tez nie przepadam za kościelnymi klimatami i też raczej inne miejsca mnie przyciagają.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jelenia, to obok Kłodzka i Świdnicy, moje ulubione większe miasto w polskich Sudetach. Ostatni raz porządnie miałem je okazję pozwiedzać jakoś...dziesięć lat temu. Choć przelotnie byłem przed dwoma. Proszę więc, o nader obszerną i dokładną relację. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Okropnie dawno temu byłam w Jeleniej Górze.
    Czas chyba wrócić i przypomnieć sobie to miasto. Tymbardziej, że na zdjęciach przedstawiłaś je jako bardoz interesujące...

    OdpowiedzUsuń
  6. O coś nowego. W sumie nie znam Jeleniej Góry, a z twoich zdjęć wynika ciekawe, z zabytkami miasto. Serdeczne pozdrowienia znad sztalug malarskich przesyła Krysia zapraszam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkim się wydaje, że to jakas dziura, a tymczasem jest naprawdę ładnie. :)

      Usuń
  7. Dobrych kilka lat temu spędziłam w tym mieście jedno popołudnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To teraz sobie przypomnisz. :)
      P.S. Nie moge skomentowac u Ciebie, coś sie zacięło.

      Usuń
  8. Prze Jelenią tylko przejeżdżałam
    Miasto wygląda na zielone i pełne wdzięku
    Kolejnym razem zatrzymam się w nim na dłużej

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak dawno nie byłam w tym mieście. Od dziecka bodajże. Ślicznie tam.

    OdpowiedzUsuń